Pilates dla początkujących – od czego zacząć?

Jeśli szukając aktywności fizycznej dla siebie natknęłaś się na Pilates i chciałabyś go wypróbować, to pewnie zastanawiasz się od czego zacząć. W dobie pandemii pójście do klubu fitness i wzięcie udziału w treningu pod okiem trenera może być wręcz niemożliwe… Na szczęście Pilates to taki ruch, po który nie musisz wychodzić z domu. Mam dla Ciebie kilka wskazówek, jak się za niego zabrać.

Od czego zacząć Pilates?

1. Od świadomego napinania i rozluźniania ciała

Umiejętność świadomego napinania i rozluźniania ciała wpłynie na efektywność i bezpieczeństwo treningu. W ten sposób nauczymy się lepiej rozumieć, czego potrzebuje nasze ciało i po co jest dane ćwiczenie.

2. Od połączenia ruchu z oddechem

Oddech to kluczowy element treningu Pilates. 

Celem takiego treningu jest rozluźnienie napięć w ciele, wzmocnienie mięśni, uelastycznienie kręgosłupa oraz sprawianie, aby ruch leczył nasze ciało, a nie mu szkodził.  Aby te zasady mogły być zachowane, ciało potrzebuje dobrego dotlenienia, a to daje właśnie  przeponowy oddech dolnożebrowy.

3. Od koncentracji w czasie treningu

Układ nerwowy na początku może stawiać opór: może pojawiać się ziewanie i odczucie znużenia, a to w szczególności pojawia się u osób, które z dużą intensywnością odczuwają stres, są przestymulowane, a ich układ nerwowy działa cały czas na najwyższych obrotach. U takich osób regularna praktyka Pilates już po miesiącu przyniesie widoczne efekty w samopoczuciu.

4. Od dokładnego ułożenia ciała na macie

W Pilatesie chodzi o detale i ich nieocenioną skuteczność. Nie bez powodu w tej metodzie liczy się jakość, a nie ilość powtórzeń, dlatego też zawsze warto zadbać o odpowiednie przygotowanie swojej pozycji do ćwiczeń.

5. Od zaakceptowania swoich możliwości i ograniczeń

Nie porównuj się do innych – poprzez Pilates wsłuchaj się we własne ciało.

Każde ciało może w ćwiczeniu wyglądać trochę inaczej. To odpowiednie ustawienie miednicy, żeber, barków, brody czy stóp wpływa na pracę mięśni i ruch w całym stawie, jednak pamiętaj, że każde ciało jest inne. 

Różnią się proporcje naszego ciała – ktoś ma 1,6 m wzrostu ,a ktoś 1,8 m. Ktoś ma skoliozę w odcinku piersiowym, a ktoś w lędźwiowym. Jedna osoba ma przodopochylenie miednicy, a inna – tyłopochylenie. Ktoś staje na matę z ograniczoną ruchomością w miednicy, a inna osoba z ograniczeniem ruchomości w stawie barkowym i to wszystko ma wpływ na jakość ruchu i to, jak wykonujemy ćwiczenia. 

W Pilatesie, trzymając się kluczowych zasad metody,  słuchając instrukcji ćwiczeń, rozumiejąc ich sens i cel treningu, tak naprawdę sama stajesz się specjalistką od swojego ciała. 

Właśnie dlatego w Pilates Studio Online treningi są podzielone na stopnie zaawansowania oraz cel treningu – żeby każda osoba bez względu na sprawność, jaką ma teraz, mogła w bezpieczny sposób o siebie zadbać.

Konsultacje treningowe w PSO to kolejny sposób, aby pomóc Ci stawiać pierwsze kroki treningowe. Pomogą Ci w zauważeniu i zrozumieniu co Ci służy, na czym powinnaś się skupić, a czego warto unikać.

Żeby po treningu poczuć się lepiej. Żeby wzmocnić ciało tam, gdzie jest osłabione i rozluźnić je tam, gdzie jest zbytnio napięte.

Trzymając się zasad Pilatesu, słuchając tego co mówi nam ciało, dając sobie czas na poznanie jego potrzeb i słabości, po treningu poczujesz się jak po dobrym masażu.

W końcu Pilates to terapia ruchem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *