Blog - wszystkie wpisy

Pilates dla początkujących – od czego zacząć?

Pilates dla początkujących – od czego zacząć?

Jeśli szukając aktywności fizycznej dla siebie natknęłaś się na Pilates i chciałabyś go wypróbować, to pewnie zastanawiasz się od czego zacząć. W dobie pandemii pójście do klubu fitness i wzięcie udziału w treningu pod okiem trenera może być wręcz niemożliwe… Na szczęście Pilates to taki 

Jak dbać o prawidłową postawę ciała?

Jak dbać o prawidłową postawę ciała?

Czym jest prawidłowa postawa ciała? Na prawidłową postawę ciała składa się: prosto ustawiona głowa, fizjologiczne ustawienie kręgosłupa w jego naturalnych krzywiznach, prawidłowo ustawiona miednica oraz klatka piersiowa. Dodatkowym elementem wpływającym na prawidłowe ustawienie ciała jest ukształtowanie stóp oraz nóg. Złożenie wszystkich segmentów ciała wpływa na 

Oddech. Czym jest zdrowy oddech i po co o niego dbać?

Oddech. Czym jest zdrowy oddech i po co o niego dbać?

Wzorzec oddechowy, czyli sposób pobierania i wydychania powietrza, cały czas stymuluje nasz mózg. Nadmierna ilość oddechów, niepełny wydech czy nieefektywny oddech wpływa na poziom odczuwanego napięcia w ciele i pobudzenia mózgu.

 

Nawyk zdrowego oddychania, ułatwia funkcjonowanie. Automatyzacja dobrych praktyk, bo przecież nie myślimy o oddychaniu 24h, a cały czas to robimy, jest kluczem do prawidłowej stymulacji układu nerwowego.

 

Jaki jest prawidłowy oddech?

Prawidłowy oddech to oddech nosem, który angażuje przeponę i jest oddechem 360st.

 

Po co kształtować zdrowe nawyki oddechowe?

Oddech stymuluje układu nerwowego. Niesprzyjające nawyki oddechowe będą prowadziły do zaburzeń w organizmie i nadmiernie pobudzały układ nerwowy. Oddech powinien być spokojny i relaksować nasz mózg. Uspokajać i przełączać AUN na działanie cz. parasympatycznej. Taki efekt przynosi oddech dolnożebrowy, czyli prawdziwy oddech przeponowy.

 

Czym jest oddech dolożebrowy 360* ?

Jest to oddech przeponowy podczas którego powietrze płynie aż po tylne żebra – klatka piersiowa i brzuch poszerza się we wszystkich kierunkach. Oddychamy cały czas przez nos, trzymając zamknięte usta.

 

Co się dzieję w ciele?

Na WYDECHU: obniżają się żebra w kierunku kolcy biodrowych, a przepona unosi się do góry. Na WDECHU: obniża się przepona, a dolne żebra otwierają się do boków, do przodu i do tyłu, czyli we wszystkie strony świata. W ten sposób zwiększa się objętość klatki piersiowej. Czujemy delikatną aktywację mięśni brzucha.

 

Prawidłowy oddech pomaga w:

  • zrelaksowaniu mięśni i uniknięcie niepotrzebnych napięć, które zaburzają prawidłowy ruch,
  • optymalnej pracy mózgu,
  • uzyskaniu stabilizacji w czasie wykonywania ćwiczeń, która pomaga w zabezpieczeniu kręgosłupa w czasie wykonywania treningu.

 

Dlaczego oddech dolnożebrowy 360* jest oddechem praktykowanym w Pilatesie?

  • Jedną z założeń metody jest integracja ciała i umysłu. Oddech jest łącznikiem między ciałem a mózgiem.
  • Oddech wpływa na stabilizację. Mięśnie brzucha, przepona, tylna ściana jamy brzusznej w tym kręgosłup oraz MDM (mięśnie dna miednicy) tworzą cylinder, w którym ciśnienia muszą być zrównoważone. Wypychanie brzucha podczas wdechu zmienia rozkład ciśnień, co zaburza stabilizację.
  • Oddychanie do brzucha może generować zwiększony nacisk na dno miednicy i przodopochylenie miednicy. Prawidłowe ustawienie miednicy warunkuje naszą postawę ciała, a to właśnie nad jej ustawieniem pracujemy w czasie treningu.
  • Świadomy oddech zwiększa koncentrację na pracy danej partii ciała.
  • Poprawny oddech optymalizuje stabilizację i ruchomość całego ciała.

 

Chcesz sprawdzić, czy metoda Pilates jest dla Ciebie? Odbierz dostęp do 3 bezpłatnych treningów prosto z mojego Pilates Studio Online:

 

 

Uważności czyli bycie „tu i teraz”

Uważności czyli bycie „tu i teraz”

Długo zwlekałam z dołączeniem medytacji do nawyków w moim tygodniowym rozkładzie zajęć. Pojawiały się myśli, że to przecież za proste, żeby było skuteczne. Dałam sobie miesiąc małych kroków żeby zobaczyć czy medytacja wycisza moje myśli i podnosi energie. Okazało się, że to moje przekonania są 

Samopoczucie a odporność psychiczna

Samopoczucie a odporność psychiczna

Nasza kondycja psychiczna ma ogromny wpływ na stan naszego zdrowie. Dbanie o ciało będzie wspierało nasze samopoczucie. Jednak odporność psychiczna jest nam niezbędna do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Na odporność psychiczną, czyli to jak postrzegamy rzeczywistość, jakimi myślami karmimy swoją głowę wpływa nasz temperament, 

Czym się różni pilates od jogi?

Czym się różni pilates od jogi?

Czasami wybierając formę ruchu nie zastanawiamy co nazwa kryje w sobie. Zarówno pilates jak i joga ma swoje odmiany.

Wybierając formę ruchu sprawdź, czego potrzebuje Twoje ciało – czyli czego potrzebujesz wchodząc na matę.

Metoda Pilates dzieli się na Mat 1/2/3. Zachowując kolejność metody mamy pewność, że wchodząc w bardziej wymagające ćwiczenia nasze ciało będzie przygotowane na taki wysiłek.  Obie formy są z rodziny Body&Mind. Praktyka ma wspierać uważność i koncentracje. 

Jedną z ważnych elementów treningu pilates jest ustawienie miednicy i zadbanie o aktywację i rozluźnienie dna miednicy MDM.

W pilatesie dominują pozycje niskie czyli w podporach, leżeniu. W jodze jest więcej pozycji wysokich- ASAN. 

Pilates może być prowadzony w nurcie klasycznego repertuaru J.Pilatesa lub współczesnym trzymając się zasad tej metody. Pilates to trening rozwijający siłę i mobilność stawów, dbający o zachowanie granic i wchodzenie w pozycje naturalne dla układu ruchu człowieka.

W jogowych asanach występują pozycje stania na głowie, wygięć do mostka, zakładania nogi na głowę. Takich elementów nie znajdziecie w metodzie Pilates.

Czym jeszcze się różni pilates od jogi? Pilates można ćwiczyć na macie, z użyciem małego sprzętu: foa, magic ring lub z dużym sprzętem.

Pilates jest skoncentrowany na stabilizacji, pracy na wzmocnieniu core, wydłużeniu i uelastycznieniu mięśni zachowując płynność ruchu.

Zarówno joga jak i pilates jest uważana za bezpieczne formy treningu dla każdego. Są świetnym uzupełnieniem dla innych sportów.

Pilates częściej wybierają osoby po kontuzjach, z wadami postawy czy po operacjach kręgosłupa.

Ćwiczenia metodą Pilates są często wykorzystywane w przygotowaniu motorycznym w różnych sportu.

 

Chcesz sprawdzić, czy metoda Pilates jest dla Ciebie? Odbierz dostęp do 3 bezpłatnych treningów prosto z mojego Pilates Studio Online:

.

 

 

 

 

 

Pilates – integracja ciała i umysłu

Pilates – integracja ciała i umysłu

Czym jest trening metodą Pilates? Jest to system ćwiczeń fizycznych stworzony na początku XX wieku przez Niemca Josepha Pilatesa. Metoda Pilates to połączenie gimnastyki, jogi i ćwiczeń izometrycznych.   Trening metodą Pilates uczy świadomej pracy ciała.  Jego celem jest wzmocnienie i wysmuklenie ciała, uelastycznienie kręgosłupa 

Mięśnie dna miednicy – dlaczego warto o nie dbać?

Mięśnie dna miednicy – dlaczego warto o nie dbać?

Poprawne funkcjonowanie dna miednicy jest nam potrzebne w każdej czynności jaką wykonujemy. OD ODDYCHANIA PO CHODZENIE I DZWIGANIE ZAKUPÓW. Są to mięśnie, które wpływają na naszą postawę ciała. MDM, czyli mięśnie krocza są zespołem mięśni, których funkcjonowanie określa jakość życia seksualnego, trzymanie moczu, stolca czy